• De Franse voedingsmiddelengigant Danone heeft de prijzen van zijn producten verhoogd en verwacht de komende tijd meer prijsverhogingen door te voeren.
  • Het bedrijf rekent de toegenomen kosten voor melk en verpakkingen door aan de klant.
  • Door de gestegen prijzen steeg de omzet van Danone in het derde kwartaal met 4 procent.

Danone heeft de prijzen van zijn producten verhoogd en verwacht komende tijd nog meer prijsverhogingen door te voeren. De Franse voedingsmiddelengigant moet zelf vanwege onder andere de inflatie meer betalen voor melk en verpakkingen. Het berekent die kosten door aan klanten. Danone gaat binnenkort ook de prijs van onder andere flesjes water verhogen.

Het bedrijf, dat onder meer yoghurt en het kindertoetje Danoontje produceert, verwacht dat de prijsstijgingen van onder meer grondstoffen zullen doorzetten en versnellen. “We verwachten in 2022 op zijn minst hetzelfde inflatieniveau als in 2021, en misschien zelfs nog hoger”, zei de financiële topman Juergen Esser.

De omzet van Danone steeg in het derde kwartaal met 4 procent op vergelijkbare basis, waarbij onder meer afgestoten onderdelen niet zijn meegerekend. De hoeveelheid verscheepte producten daalde, dus de groei is alleen te danken aan hogere prijzen. Het Franse bedrijf boekte een kwartaalomzet van 6,2 miljard euro.

Danone waarschuwde dat de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen het bedrijf raken. Daarnaast wil het Franse concern de kosten terugbrengen, maar maakt nog niet duidelijk hoe.

LEES OOK: Albert Heijn wil bijna alleen nog maar Nederlands rundvlees gaan inkopen